06
Februari
2023
|
17:48
Europe/Amsterdam

Uppdaterad GLE från Mercedes-Benz blir svårslagen dragbil

Sammanfattning

Nu visar Mercedes-Benz en uppgraderad version av sin stora suv GLE. Den nya versionen har inte bara en uppdaterad design utan också en hel del tekniska nyheter – i synnerhet för terräng och släpvagnskörning.

Mercedes-Benz Sverige AB

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz personbilar och transportbilar i Sverige. Huvudkontoret ligger i Malmö där vi har en gemensam svensk-dansk organisation för de två marknaderna. Sammanlagt är vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service. Vårt systerbolag Mercedes-Benz Finans Sverige AB erbjuder bilfinansiering och andra fordonsrelaterade servicetjänster. Den svenska verksamheten ingår i den globala koncernen Mercedes-Benz Group AG. Bolagets grundare Gottlieb Daimler och Carl Benz skrev historia när man uppfann den första bilen år 1886. Daimler är en av de största producenterna i världen av premiumbilar och världens största tillverkare av kommersiella fordon. 

GLE som har en maximal släpvagnsvikt på 3,500 kg är i Sverige en favorit inte minst bland många som drar tunga släp. Den nya versionen bjuder på många nyheter som just dessa lär uppskatta. Kulvikten är höjd till hela 140 kg och den elektriska dragkroken har två extra bultar så att den kan ta cykel- eller lasthållare på upp till 100 kg. 

Navigationen har numera också speciella funktioner för just släpvagnskörning. Det går att definiera två olika släpvagnars dimensioner samt en cykel/lasthållare och så snart en släpvagnskontakt kopplas in så måste föraren ange vad denne har ”på kroken”. Navigationen tar då hänsyn till släpets dimensioner och maximal hastighet för släp när rutter planeras. Och den automatiska vägmärkesavläsningen visar bara hastigheter som är tillåtna för den aktuella kombinationen.

Släpvagnsassistenten som gör det lätt att backa med släp är numera kamerabaserad och fungerar i hastigheter upp till 5 km/tim. Förutom att automatiskt hålla släpet på rak kurs kan det även användas för att backa i svängar på upp till 90 grader. Släpvagnsassistenten är ett tillbehör som kan köpas till och digitalt låsas upp i efterhand, och laddas då automatiskt ner till bilen ”Over The Air”.

GLE har även riktigt bra offroad-egenskaper och bra framkomlighet både i lera och snö. I offroad-läget får föraren också en ”genomskinlig motorhuv”. Det betyder att kameror visar vad som finns under bilens front på bilens skärm och att det är lättare att undvika hinder som man annars inte hade kunnat se. På plug-in-hybridversionen går bilen dessutom över till ren eldrift när den körs i offroad-läge.

GLE kommer både med suv och coupé-kaross. Liksom allt fler av Mercedes-Benz modeller är nya GLE alltid elektrifierad. Alla modeller med förbränningsmotor har 48 volts elsystem med integrerad startmotor/generator som gör det möjligt för bilen att ”segla” på eldrift under vissa omständigheter.

GLE SUV och Coupé kommer med ett flertal olika diesel och bensinvarianter samt som plug-in-hybrid med dieselmotor. GLE 350 de 4MATIC som den sistnämnda heter har upp till 109 km räckvidd på el och kan laddas med 11 kW AC och upp till 60 kW DC (tillval). Bränsleförbrukningen är 0,6-0,9 l/100 km i blandad körning (WLTP) och elförbrukningen 20,6 – 23,4 kWh/100 km (WLTP). Systemeffekten är 333 hk (280 kW) och det maximala vridmomentet hela 750 Nm. Med körläget Hybrid så slår bilen själv om till eldrift på de sträckor där det är mest lämpligt.