02
Juni
2022
|
12:47
Europe/Amsterdam

Nya Mercedes-Benz GLC visad – alla modeller är hybrider

Sammanfattning
Nu har nya generationen av Mercedes-Benz bästsäljande suv GLC visats. Samtliga modeller av bilen kommer att vara hybrider. Antingen mildhybrider med 48 volts system eller laddhybrider med upp till 12 mils räckvidd.

Nu har nya generationen av Mercedes-Benz bästsäljande suv GLC visats. Samtliga modeller av bilen kommer att vara hybrider. Antingen mildhybrider med 48 volts system eller laddhybrider med upp till 12 mils räckvidd.

Mercedes-Benz GLC blev snabbt en storsäljare för märket, inte minst i Sverige. När nu den nya generationen visas så har den kvar alla de karaktärsdrag som gjort den så populär, men med många nya tekniska lösningar och en helt ny interiör. Här märks bland annat en stor central skärm av samma typ som i nya C-Klass.

Det mest påfallande är att alla de sex modeller som presenteras har hybriddrift, fyr-cylindriga motorer och 4MATIC fyrhjulsdrift. Tre av dem är så kallade mildhybrider med 48-volts elsystem och ISG (Integrerad-Start-Generator) som ger upp till 23 hästkrafter extra effekt och även kan göra så att bilen ”seglar” på ren el under landsvägskörning.

De andra tre är laddhybrider med antingen diesel eller bensin som drivmedel för förbränningsmotorn. Med ett batteri på 31,2 KWh har samtliga en räckvidd på minst 10 mil och ända upp till 12 mil enligt WLTP. Det gör att de allra flesta kan klara all sin vardagskörning utan att ens starta förbränningsmotorn.
Hemmaladdning går med 11 KW och det går att beställa bilen med DC-laddning på 60 KW.

I laddhybriderna ger elmotorn en effekt på ca 130 hästkrafter och ett vridmoment på 440 Nm. Den kraftfullaste modellen GLC 400 e 4MATIC har en total effekt på hela 381 hk.

”Genomskinlig motorhuv”

Nya GLC är fylld av tekniska lösningar som förenklar både på landsväg, i terräng och inte minst vid körning med släp. Bland annat märks möjligheten att få bilen med bakhjulsstyrning. Det går också att få den med Digital Light strålkastare som kan projicera exakta ljusbilder som till och med kan innehålla symboler.

Bilen har också ett antal olika körprogram som känner av när det är mer lämpligt att gå över till ren eldrift – till exempel vid terrängkörning. Att köra på ren eldrift off-road i nästan total tystnad är en speciell upplevelse.

I de situationerna finns också en speciell skärmvisning som kallas ”genomskinlig motorhuv”. Det betyder att det på skärmen med hjälp av bilens kameror visas en virtuell bild av hur terrängen ser ut under bilen precis vid framhjulen (som också syns i bild). Det gör att föraren kan ta sig över och förbi hinder på ett säkrare sätt än vad som någonsin varit möjligt innan.

Det finns också en särskild släpvagnsmeny på skärmen. Där kan man ställa in mått och annan information om sitt släp. Så snart ett släp kopplas på så tar sedan navigationen hänsyn till den informationen när rutter planeras.


Nya GLC har säljstart i Sverige i mitten av juni.

Mildhybrider

Mercedes-Benz GLC 200 4MATIC: Bensin, 204 hk, 320 Nm, 7,3 – 8,2 l/100 km

Mercedes-Benz GLC 300 4MATIC: Bensin, 258 hk, 400 Nm, 7,3 – 8,2 l/100 km

Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC: Diesel, 197 hk, 440 Nm, 5,2 – 5,9 l/100 km

Laddhybrider

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC: Laddhybrid bensin, 313 hk, 550 Nm, Räckvidd 104 – 120 km

Mercedes-Benz GLC 400 e 4MATIC: Laddhybrid bensin, 381 hk, 650 Nm, Räckvidd 104 – 120 km

Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC: Laddhybrid diesel, 335 hk, 750 Nm, Räckvidd 102 – 117 km

Mer information och fler bilder här: