10
Februari
2023
|
11:20
Europe/Amsterdam

Ny eSprinter från Mercedes-Benz får upp till 40 mils räckvidd

Idag presenteras nya generationen eSprinter från Mercedes-Benz. Den nya versionen av den eldrivna transportbilen får koboltfria batterier på upp till 113 kWh och en räckvidd på upp till 40 mil vid blandad körning – vid stadskörning upp till hela 50 mil.

Nya eSprinter blir ett stort steg framåt när det gäller eldrivna transportbilar. Med det största batteriet på 113 kWh får den en räckvidd på upp till ca 40 mil enligt WLTP. Vid stadskörning blir räckvidden ca 50 mil.

Men nya eSprinter handlar om mer än bara räckvidd. Hela bilen är uppbyggd på ett modulkoncept i tre delar vilket gör att den går att bygga i otaliga konfigurationer på samma sätt som Sprinter med förbränningsmotor.

Frontmodulen med hytten innehåller alla högspänningskomponenter utom batteri och motor. Samma front kan användas med alla batterier och hjulbaser.

Batterimodulen är monterad under chassit mellan axlarna vilket ger en låg tyngdpunkt och bättre väghållning. Slutligen är den tredje delen av modulsystemet bakaxeln, med sin integrerade motor.

Drivlinan

Alla nya eSprinter har motorn monterad direkt på bakaxeln. Motorn som bara väger 130 kg kan fås med 100 kW (130 hk) eller 150 kW (195 hk) maxeffekt och ett vridmoment på upp till 400 Nm. Placeringen gör det enkelt att bygga bilen med olika hjulbaser och även som naket chassi för till exempel husbilsbyggare. eSprinter går att få med upp till 4,25 tons totalvikt och med en släpvagnsvikt på upp till 2,000 kg.

Tre olika batteristorlekar finns att välja mellan: 56, 81 eller 113 kW – alla är av litium/järnfosfat (LFP) vilket betyder att de är helt fria från kobolt och nickel.

Laddning med AC kan ske med upp till 11 kW och DC-laddning med upp till 115 kW.

Uppkopplad

Nya eSprinter har samma version av Mercedes-Benz digitala, röststyrda infotainmentsystem MBUX som märkets nya personbilar. Det innebär bland annat navigation som tar hänsyn till vilken sträcka som förbrukar minst energi. Samt vilken ladd-strategi som snabbast tar bilen till målet. Laddningen kan betalas automatiskt genom fordonsportalen Mercedes me. Här kan man också låsa/låsa upp bilen via mobilen och följa var den befinner sig. 

Lansering i Europa sker under senare delen av året och de första bilarna beräknas komma till Sverige vid nästa årsskifte.

Standardtext

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz personbilar och transportbilar i Sverige. Huvudkontoret ligger i Malmö där vi har en gemensam svensk-dansk organisation för de två marknaderna. Sammanlagt är vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service. Vårt systerbolag Mercedes-Benz Finans Sverige AB erbjuder bilfinansiering och andra fordonsrelaterade servicetjänster. Den svenska verksamheten ingår i den globala koncernen Mercedes-Benz Group AG. Bolagets grundare Gottlieb Daimler och Carl Benz skrev historia när man uppfann den första bilen år 1886. Daimler är en av de största producenterna i världen av premiumbilar och världens största tillverkare av kommersiella fordon.