30
Augusti
2021
|
18:52
Europe/Amsterdam

Mercedes visar höjd C-Klass för dåliga vägar och dåligt väder

Sammanfattning
Nu kommer Mercedes-Benz storsäljande C-Klass kombi i en fyrhjulsdriven version med förhöjd markfrigång. C-Klass All-Terrain har 40 mm förhöjd markfrigång, skärmbreddare och kaross-skydd i skyddande material samt hasplåtar. Dessutom en mängd digitala off-road funktioner.

Nu kommer Mercedes-Benz storsäljande C-Klass kombi i en fyrhjulsdriven version med förhöjd markfrigång. C-Klass All-Terrain har 40 mm förhöjd markfrigång, skärmbreddare och kaross-skydd i skyddande material samt hasplåtar. Dessutom en mängd digitala off-road funktioner. Sammantaget är detta en perfekt C-Klass för den som befinner sig bland djur och natur, och andra som behöver kunna köra där vägarna inte är släta. Eller bara vill kunna känna sig tryggare i snömodd och lera.

Sverige är ett kombi-älskande land, men vi är också ett land med 100-tusentals mil grus- och skogsvägar. Dessutom ett land där snö är en normal ingrediens i väglaget.

Det gör att konceptet ”kombi med förhöjd markfrigång” eller cross-over passar oss osedvanligt bra.

2017 lanserade Mercedes den förhöjda E-Klass All-Terrain och nu kommer även C-Klass som All-Terrain. Markfrigången är höjd med 40 mm och skärmbreddarna gör den 21 mm bredare än vanliga C-Klass. Både skärmbreddare och kaross-skydd är i mörkgrått skyddande material som gör att du inte behöver känna dig nervös för att repa lacken. Bilen har också has-plåtar.

Fjädringen är anpassad för dåliga vägar och minskar risken för genomslag vid tjälskador och potthål.

C-Klass All-Terrain har också fått två nya program i bilens Dynamic Select körprogram. Offroad är till för grusvägar eller andra lösa underlag, medan Offroad + är avsett för lite tuffare förhållanden och inkluderar bland annat DSR (Downhill Speed Regulation) som gör att bilen automatiskt smyger sig ner för branta backar.

En unik nyhet är att All-Terrain kan fås med Digital Light av samma typ som på helt nya S-Klass. Strålkastarna har tre LED per sida som reflekteras och styrs av totalt 2,6 miljoner små speglar. Resultatet är att strålkastarna kan anpassa sin ljusbild i det oändliga och till och med projicera grafik på vägbanan. Strålkastarna kan på millisekunder upptäcka till exempel en fotgängare och skärma av ljuset så att denne inte blir bländad.

I All-Terrain ingår en speciell ljusbild för off-road körning med extremt bred ljusbild som aktiveras direkt när off-road läget i Dynamic Select slås på.

Det går även att köpa till olika ljusfunktioner on-line.

Dragbil

C-Klass All-Terrain har en maximal släpvagnsvikt på 1.800 kg och är på många sätt en svårslagen dragbil som inte räds lera eller snö. Bilen kan fås med elektriskt utfällbart drag med ESP släpvagnsstabilisering. Funktionen gör att bilen känner av om släpet börjar ”orma sig” och bromsar in med rätt hjul på bilen för att motverka svängningarna.

Med släpvagnsassistenten som styrs från den stora MBUX-displayen kan föraren visa vilken vinkel släpet ska backas i, varpå bilen följer automatiskt. Allt följs med bilens 360° kameror.

C-Klass All-Terrain kommer med både diesel- och bensinmotor och båda alternativen är 48 volts mildhybrider.

Säljstart blir det under oktober månad och de första bilarna kommer till Sverige under slutet av året.