21
November
2022
|
16:26
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz levererar 200 eldrivna skåpbilar till PostNord

Just nu rullar PostNord ut sin största leverans någonsin av eldrivna skåpbilar. Totalt 200 Mercedes-Benz eVito och eSprinter är på väg ut i landet från hamnen i Malmö.

PostNord är en av Sveriges (och Nordens) största fordonsägare. Med över 1800 elfordon i vagnparken är man med bred marginal det företag i Sverige som har mest praktisk erfarenhet av att köra på el. Idag är 25 % av PostNord Sveriges fordonsflotta eldriven och andelen växer stadigt. 

– Vi fick våra första elfordon redan 1999, så vi har ju provat på elektriska drivlinor ett tag, säger Hans Ankergård Karolin som är fordonspecialist på PostNord Sverige. 

Mercedes-Benz-eVito-PostNord1

 

Den order som nu lagts till Mercedes-Benz är på totalt 200 bilar: 20 e-Vito och 180 skåpbilar av den större modellen e-Sprinter. Det är den största enskilda upphandling av eldrivna skåpbilar som PostNord Sverige någonsin gjort. 

Idag har PostNord ramavtal med sex leverantörer inom lätta fordon, där Mercedes-Benz är en. Redan när avtalen tecknas så utvärderas och poängsätts de fordonsmodeller som varje leverantör erbjuder – alla tillgängliga tillval, garantier, miljö, arbetsmiljö och servicenätverk. 

– Vi har en inarbetad upphandlingsprocess som resulterar i att vi vet vilka fordon som är aktuella för oss i de olika storleksklasserna. Vi har tydliga specifikationer för våra fordon och det gör att avropsarbetet gentemot våra leverantörer går snabbt och smidigt. Vi analyserar i huvudsak priser och leveransförmåga innan vi fattar beslut om orderläggning. 

Upphandlingen skedde i mars 2022 och kravet var att mer än hälften av bilarna skulle levereras innan årsskiftet. Mercedes-Benz var en av få leverantörer som klarade den kravställan.

– Vi har ju jobbat med PostNord i många år, och känner till deras krav, säger Pehr Hollerup som är Key Account Manager. 

– Det gör att bilarna är i stort sett klara för leverans när vi får dem från fabriken. I rätt blå färg och allt. Det ska i stort sett bara monteras dekaler.

PostNord arbetar efter en tydlig färdplan mot fossilfria transporter 2030. Parallellt med att man köper in elbilar så bygger man också ut sin laddinfrastruktur. 

Mercedes-Benz-eVito-PostNord3

 

Elfordonen placeras ut runt om i landet utifrån hur lång körsträcka varje kontors bilar kör. En annan viktig faktor som påverkar placeringen av elfordonen är att det finns tillräcklig kapacitet i våra anläggningar för att installera laddinfrastruktur. 

– Idag placerar vi eldrivna distributionsfordon av det vi kallar Generation 1 primärt i storstäder där körsträckorna är kortare, säger Hans.

– Nästa Generation elbilar där tekniken innebär längre räckvidd kommer att placeras på orter där körsträckorna är längre. Målet är PostNord Sverige skall vara emissionsfria i Last Mile på lätta fordon 2027, det kräver även att vi har byggt ut en laddinfrastruktur för elbilar så att vi kan köra med eldrift i hela Sverige.