07
September
2021
|
07:34
Europe/Amsterdam

Första helt eldrivna modellen från Mercedes-AMG

Sammanfattning
Med helt nya Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4MATIC+ får prestandamärket sin första rena elbil. Bilen som baseras på den fullstora lyxsedanen EQS kommer att kunna fås med upp till 761 hästkrafter och ett vridmoment på 1020 Nm.

Med helt nya Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4MATIC+ får prestandamärket sin första rena elbil. Bilen som baseras på den fullstora lyxsedanen EQS kommer att kunna fås med upp till 761 hästkrafter och ett vridmoment på 1020 Nm.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4MATIC+ är liksom andra AMG-modeller utvecklad och tillverkad i Affalterbach. Målet har varit att skapa en bil som dels ger AMG nya målgrupper, men som också markerar att hela Mercedes-Benz driver elektrifieringen i alla sina varumärken.

”Alla våra bilar ska leverera i enlighet med AMGs varumärkeslöfte”, säger Jochen Hermann som är teknisk chef på Mercedes-AMG GmbH.

”Både vad gäller drivlina, bromsar, fjädring och – framförallt – ljud.”

Den nya bilen har en elmotor på varje axel och den helt variabla fyrhjulsdriften AMG Performance 4MATIC+. I basversionen utvecklar den 658 hästkrafter och ett vridmoment på 950 NM. Väljer man AMG DYNAMIC PLUS paketet som finns som tillval så ökar maxeffekten till 761 hästar i RACE START läge med boost funktion. Samtidigt höjs det maximala vridmomentet till hela 1020 Nm.

Acceleration 0-100 går då på 3,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/tim.

Bilen säljs med 21- eller 22-tums fälgar. Som sig bör på en AMG är det lika viktigt att kunna få NER farten som att kunna ÖKA den. Därför sitter det 415 mm skivor med sexkolvsok fram och 378 mm skivor bak. Det går även att beställa den med keramiska bromsar och då blir framskivorna hela 440 mm i diameter.

Ljudet i och från den nya bilen skapas med speciella högtalare och särskilda ”shakers” med hjälp av en speciell ljudgenerator som kan skapa ljud av två helt olika typer. Ljudet förändras dessutom beroende på vilket körprogram som valts.

Hela interiören är också utförd i sann AMG-anda, med bland annat ytterst speciell interiörbelysning.

Batteriet i bilen kan lagra hela 107,8 kWh och innehåller under 10% kobolt. Med bromskraftåtervinning kan det laddas med hela 300 kW och vid DC laddning med 200 kW. AC laddning i laddbox kan sje ned upop till 22 kW.

Batteristyrningen är specialutvecklad av AMG. I sportiga körlägen är fokus på att ge mesta möjliga prestanda medan i komfortläge är fokus på räckvidd som är maximalt upp till 58 mil.

Lanseringen sker 2022.

Mer information och fler bilder hittar du här: